19 Temmuz 2013 Cuma

Transaksiyonel Analiz

Sevgili okurlarım,

Kısa süre önce oluşturduğum 'deniz kenarı kitaplığım' adlı postta bahsi geçen ''Ben OK'um Sen OK'sun'' kitabının temelini oluşturan -Transaksiyonel Analiz Tekniği- üzerinde yeterince durmadağımı fark ettim. Malum,kitabı okumamış olanın bunu birden kavrayabilmesi pek mümkün değil;çünkü azıcık karmaşık gibi bu teknik. Felsefeyle ilintili olan hemen hemen her kavram gibi...

Neyse gelelim Transaksiyonel Analiz'imize...Nedir bu Transaksiyonel Analiz??

1950'lerin sonlarına doğru Eric Berne tarafından ortaya atılan teknik; kişiler arası iletişim sorunlarının çözümünde uygulanan bir psikolojik değişim ve analiz yöntemi olarak tanımlanabilir.

( Bu arada yine aynı adlı postumda yöntemin bir şekilde -aynı zamanda 'Ben OK'um Sen OK'sun' kitabının da yazarı olan- Thomas D. Harris ve arkadaş çevresi tarafından ortaya atıldığına gelen bir söylemde bulunmuşum;burda bu yanlışlığı düzeltmek isterim ki;asıl olarak teknik 50lerin sonunda Eric Berne tarafından ortaya atılmış;daha sonraları Thomas D. Harris ve üniversitedeki bir grup entelektüel arkadaş çevresi bu fikri geliştirme/ilerletme/yayma yoluna girişmiştir ve sonunda bu kitabı yazmışlardır . Tekrar özür diliyorum bu yanlışlık için )

Yöntem,Freudçu bir perspektiften hareketle, insan iletişiminin ve ilişkilerinin, oldukça mekanik bir anlayışını temel alır.İki partner arası etkileşimlerin kolayca ayırt edilecek  ve çözümlenebilecek bir birim oluşturduğunu;bu ilişkide her kişinin , normal olduğu takdirde kendi YETİŞKİN BEN'iyle bulunacağını;aksi takdirde Ebeveynsel (parental) Ben'iyle (üst-ben) veya Çocuksu Ben'iyle(bilinçaltı) bulunacağını öne sürer.

Buna göre kişilik 3 ögeden ya da EGO'nun 3 durumundan oluşur: E-Y-Ç (Ebeveyn-Yetişkin-Çocuk) .  Diğer insanlarla ilişkilerimizde bu rollerden birini üstleniriz ; örneğin otoriter olduğumuzda ebeveyn , taat ettiğimizde çocuk rolleri söz konusudur..

Transaksiyonel Analiz; bireyin özel senaryolarından ve diğerleri karşısındaki olağan tavırlarından (yaşam pzoisyonları) yola çıkarak kişisel değişimi sağlamaya  yönelik bir yöntem olmayı da hedeflemektedir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder